فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

فریاد های مظلومانه و دادخواهانه «هل من ناصر ینصرنی» شیعیان تحت محاصره شهرهای نبل، الزهراء، الفوعة و کفریا سوریه

فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

فریاد های مظلومانه و دادخواهانه «هل من ناصر ینصرنی» شیعیان تحت محاصره شهرهای نبل، الزهراء، الفوعة و کفریا سوریه

فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

برادران و خواهران شیعه ما در شهر ها نبل، الزهراء، کفریا، الفوعة کشور سوریه ماه ها تحت محاصره گروه های تروریستی تکفیری می باشند و فریاد "هل من ناصر ینصرنی" سر می دهند. **نصرمن اله وفتح قریب**برادران و خواهران سوری من:آگاه باشید که ان مع العسر یسرا ... بدون شک پیروزی از آن شیعیان مظلوم سوریه خواهد بود.انشاءاله به زودی خبرهای خوش از وطن عزیزتان سوریه خواهید شنید. صبرپیشه کنید.والعاقبت للمتقین

کمپینی برای پایان دادن به یکی از بزرگ‌ترین محاصره‌های تاریخ-«نبل» و «الزهراء» را آزاد کنید
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

بیش از ۳ سال مقاومت در محاصره؛ این شاید بهترین تعریف از پایداری تاریخی ۲ شهر شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در شمال سوریه در مقابل تروریست‌هایی باشد که هر روز بر سر زنان و کودکان این دو شهر باران موشک و خمپاره آوار می‌کنند.


کودکان هنوز در کوچه‌ها مشغول بازی‌اند، اما هر از گاهی صدای زوزه موشک یا خمپاره، بازی کودکانه شان را بهم می‌زد.

بچه‌ها بعد از سه سال به این ماجرای تکراری انفجار و گلوله و شهادت دوستانشان عادت کرده‌اند؛ در این سه سال پرتاب همین موشک‌ها و خمپاره‌ها تقریباً تنها کاری است که از دست قاتلان آنها برآمده؛ تکفیری‌ها هر روز خواب ورود به این منطقه در شمالی ترین نقطه سوریه را می‌بینند.

دو شهر کوچک اما استراتژیک، «نبل و الزهرا»؛ جایی که تروریست‌های تکفیری جبهه النصره که در برخی مناطق سوریه راحت پیشروی کرده اند،‌ بیش از سه سال است فقط از دور می توانند دیوارهای شهر را ببینند و با گلوله های خمپاره، توپ و موشک های کوتاه برد آنرا هدف قرار دهند؛ امروز اگر از تکفیری های عضو جبهه النصره که 3 سال از عمر خود را پشت دیوارهای این دو شهر گذرانده اند بپرسید تنها آرزویشان چیست، پاسخ می دهند؛ «تسخیر شهرهای شیعه نشین نُبُل و الزهرا»

شیعه نشین ترین شهرهای سوریه را بشناسید

«نبل و الزهرا» دو شهر مهم شیعه نشین در سوریه‌اند که در 20 کیلومتری شمال غربی شهر حلب و 25 کیلومتری مرز ترکیه، در کنار اتوبان بین المللی حلب  ـ  ترکیه واقع شده‌اند. ‌این دو شهر بیش از 65 هزار نفر شیعه 12 امامی دارند که پس از شروع ناآرامی‌ها در سوریه، میزبان نزدیک به 15 هزار پناهنده شیعی و سنی هوادار حکومت بشار اسد شده و جمعیتش به 80 هزار نفر رسیده است.

به لحاظ تقسیمات کشوری، شهر «نبل» مرکز بخش «نبل» از شهرستان اعزاز از توابع استان حلب سوریه است. بخش «نبل» با مساحتی در حدود 175 کیلومتر مربع متشکل از باشمره، زوق الکبیر، برج القاص، بیانون، حردتنین، کفین، معرسة الخان، میاسه، مایر، نُبل، رتیان و الزهراء است.

شهر الزهراء که به لحاظ اداری زیر مجموعه بخش «نبل» است، با فاصله کمی در کنار شهر «نبل» قرار گرفته است. این منطقه از آنجا که دارای سلسله آثار تاریخی مشهور و مهمی از قبیل شهرهای مرده و یا فراموش شده است، اهمیت وی‍‍ژه ای دارد.

از طرف دیگر، موقعیت جغرافیایی این منطقه و قرار گرفتن آن در میانه راه بین‌المللی حلب تا ترکیه، و واقع شدن آن میان مناطق سنی‌نشین سمت شرق و مناطق کرد نشین سمت غرب و مرتفع بودن آن و همچنین تمرکز بالای جمعیتی آن نسبت به سایر مناطق، باعث شده این منطقه از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار باشد.

اهالی نبل و الزهراء که به حسن تعامل با مناطق مجاور سنی مشهور هستند، عمدتاً در تجارت و امور علمی و فرهنگی مشغول فعالیت بوده‌اند؛ به نحوی که به لحاظ علمی و فرهنگی نزدیک به چهارهزار معلم از این دو شهر آموزش در مدارس شهرهای سنی نشین اطراف را برعهده داشته‌اند و به همین لحاظ مردمی فرهنگی شناخته می شوند.

همچنین بخش عمده‌ای از تجارت کالا و صادرات و واردات استان حلب در دست اهالی نبل و الزهرا بوده است.

شهر نبل دارای 120 پزشک و یک مرکز درمانی مجهز و پیشرفته است و مردم مناطق مختلف سنی، مسیحی و کردنشین اطراف برای مداوا به این شهر مراجعه می کردند.

شهری در محاصره گرگ ها...

چهار سال از خط شروع ناآرامی‌ها در سوریه می گذرد،‌ راهپیمایی‌های پراکنده در استان‌های حمص و حلب با برخی بی‌تدبیری‌ها که دقیقاً مورد بهره‌برداری جریان‌های خارجی قرار گرفت، شعله ور شده و کار به بکارگیری سلاح می‌رسد.

تروریست‌ها از هرگوشه سوریه اعلام موجودیت می‌کردند و حتی از کشورهای خارجی نیز برخی تروریست‌های کارکشته القاعده عازم این کشور ناآرام می‌شدند تا دیدن سرنگونی بشار اسد و حکومتش را از دست ندهند.

آتش درگیری‌ها خیلی زود به استان‌های شمالی سوریه رسید و حلب یکی از استراتژیک ترین استان‌های این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

شهرهای استان حلب یکی پس از دیگری توسط گروه جبهه النصره سقوط می کرد و تروریست‌ها هر روز به مرکز این استان نزدیک‌تر می‌شدند.

در راه تروریست‌های جبهه النصره اما در شهر شیعه نشین قرار داشت،‌ شهرهایی که شیعیان آن به حمایت از حکومت بشار، پدرش،‌حزب الله لبنان و ایران عشق می ورزند؛ همین دو شهرت یعنی شیعه و طرفدار بشار بودن کافی بود تا تکفیری ها نُبُل و الزهرا را با 80 هزار نفر جمعیت مورد حمله قرار دهند.

ژوئیه 2012 جبهه النصره حملات سنگینی را برای تسخیر این دو شهر که در 25 کیلومتری شهر حلب قرار دارند، آغاز کرده و با گلوله باران شدید تلاش می کردند دروازه های ورود به حلب را تسخیر کنند.


اما شیعیان این شهر که از مدت‌ها پیش زمزمه نزدیک شدن تکفیری‌های جبهه النصره را شنیده بودند با همکاری علما و مسئولان شهر گروه های مقاومت مردمی را برای مقابله با تکفیری ها تشکیل داده و منتظر رسیدن آنها به منطقه بودند.

جبهه النصره که بعد از چندین ماه حمله از ورود به شهر های شیعه نشین نبل و الزهرا ناامید شده بود در نهایت با دور زدن این دو شهر اقدام به کامل کردن حلقه محاصره خود در منطقه کرد.

از این نقطه به بعد ماراتن یک جنگ تمام عیار و طاقت فرسا میان اهالی شیعه نشین نبل و الزهرا با تروریست های تکفیری آغاز شد.

تکفیری ها برای رفع محاصره شهرها خواسته‌های مشخصی داشتند؛ «نیروهای مدافع شهر سلاح را بر زمین بگذارند و مردم شهر نیز از بشار اسد، ایران و حزب‌الله ابراز انزجار کنند»؛ خواسته‌ای که مردم بسیاری از شهرهای تسخیر شده قبلی از روی خیانت یا ترس از قتل عام به آن تن داده بودند.

اما پاسخ این دو شهر به تکفیری ها یک «نه» بزرگ بود که البته با بدست گرفتن سلاح و دفاع از شهرشان نمایش داده شد.

شیعیان نبل و الزهرا البته تنها از خود دفاع نمی کردند، آنها میزبان 15 هزار سنی شهرهای اطراف (که از همکاری با تکفیری ها سرباز زده بودند) نیز هستند و این افراد حدود سه سال نیم است که در پناه جوانان شیعه مدافع شهر زندگی می کنند.

مقاومت بدون آب و غذا/ شکنجه و کشته شدن به دلیل داشتن عکس سید حسن نصرالله

حتی تصور جنگیدن در محاصره سخت و دردناک است ولی وقتی رنج کمبود مواد غذایی، دارو و حتی آب شرب را آنهم زیر حملات و موشک باران های دائمی تروریست ها به آن اضافه کنیم، زندگی طاقت فرساتر می شود.

تروریست ها که در روزهای ابتدایی محاصره نُبُل و الزهرا قصد کامل کردن حلقه تسخیر حلب را داشتند، امروز تنها یک هدف را دنبال می کنند؛ «قتل عام شیعیان»، حسی که مقاومت مردم این دو شهر در برابر تروریست‌ها در ایجاد آن بی تاثیر نبوده است.

از همین رو تروریست های جبهه النصره با همراهی برخی گروه های تکفیری همسو در همان روزهای ابتدایی محاصره، تمام راه های ورودی شهر و برخی روستاهای اطراف را تحت کنترل گرفته و مانع ورود و خروج هرگونه منابع دارویی و غذایی بشردوستانه به این دو شهر شدند.


قطع برق این دو شهر در این روزها از سوی تروریست ها که با حمله به مراکز تولید برق این دو شهر انجام می شود، موضوعی طبیعی است و اهالی شهرها به بودن در خاموشی عادت کرده اند.

تروریست ها مانع ورود منابع آب شرب به شهر شده و همین مساله مردم این دو شهر را بیش از 3 سال است که با بحران بی آب روبرو ساخته؛ بحرانی که در کنار صرف آب باران و بعضا آب های آلوده موجود بیماری‌های مختلفی را برای ساکنان نبل و الزهرا به ارمغان آورده است.

حدود دو سال قبل اما خبری تکان دهنده از این دو شهر به گوش رسید، خبری که در عین دردآور بودن مقاومت مثال زدنی شیعیان در مقابل تکفیری ها را زبانزد کرد.

خبر این بود؛ «با تمام شدن منابع غذایی در شهرهای نبل و الزهرا مردم این شهرها به خوردن برگ درختان و گیاهان صحرایی روی آورده اند»؛ حتی تصور این اقدام برای برخی ساکنان شهرهایی که به راحتی کاشانه و دیار خود را تسلیم تکفیری ها کردند قابل فهم نبود.

در همین حال تکفیری های تروریست در اطراف شهر بیکار ننشسته و از هر اقدامی برای کشتار مردم شیعه منطقه صرف نظر نمی کنند.

اعضای جبهه النصره با حمله به خانه روستائیان اطراف این دو شهر شیعه نشین، ساکنان خانه هایی را که با آنها همکاری نمی کنند ربوده و مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می دهند.

همچنین دیده شده که برخی اعضای روستاهای اطراف به دلیل داشتن عکس سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط اعضای جبهه النصره و دیگر گروه های تکفیری شکنجه و در نهایت به شهادت رسیده‌اند.

هدف قرار دادن کشاورزان و اقدام برای ربودن زنان و دختران شهر یکی دیگر از اقدامات معمول تروریست ها در سه سال اخیر است؛ اقدامی که البته چندین بار با مشت محکم نیروهای مردمی پاسخ داده شده است.

تلاش برای رهایی/ اسیر گرفتن از تروریست ها؛ اقدامی قهرمانانه

موقعیت شهرهای نبل و الزهرا کار را برای حمله مستقیم برای آزادسازی آن سخت کرده است؛ قرار داشتن استان ملتهبی مانند حمص  بر سر راه نیروهای ارتش، نزدیکی این دو شهر به مرز ترکیه و پشتیبانی این کشور از تروریست ها تنها بخشی از موانع ارتش و نیروهای مقاومت برای شکست محاصره نبل و الزهرا است.

ترکیه نیز شدیدا از سقوط این دو شهر حمایت می کند و حتی چندی پیش و در بهمن ماه سال 1393پایگاه خبری العهد لبنان خبر از برنامه ریزی ترکیه با همکاری افسران اطلاعاتی آمریکا و جبهه النصره برای طراحی نقشه سقوط این دو شهر خبر داد.

در خبر العهد آمده بود: «پیش از حمله به شهرهای نبل و الزهرا در شمال سوریه، افسران آمریکایی و برخی کشورهای عربی در ترکیه گردهم آمدند تا نقشه سقوط این دو شهر را طراحی کنند؛ این جلسه در راستای تلاش برای تغییر قواعد درگیری در سوریه به ویژه  حلب در شمال این کشور، تشکیل شد و در جریان آن ترکیه میزبان افسران اطلاعاتی آمریکا و همتایان عرب آنان بود تا نقشه سقوط نبل و الزهراء را طراحی کنند.»

بنابر خبر العهد، افسران اطلاعاتی آمریکا و ترکیه حمله غافلگیرانه ای را برای تصرف نبل و الزهرا ترتیب داده بودند که با هوشیاری ارتش سوریه در شناسایی محور اصلی حمله تکفیری های جبهه النصره و گلوله باران این منطقه توسط توپخانه و تانک های ارتش این حمله ناکام ماند.

همین تلاش ها نشان از اهمیت این دو شهر استراتژیک برای تروریست ها و برنامه ریزان منطقه ای آنها دارد.

ارتش سوریه و البته ساکنان نبل و الزهرا تلاش هایی را برای رها شدن از بند محاصره انجام داده اند؛ اقداماتی که با پشتیبانی شدید ترکیه و دیگر گروه های تروریستی از جبهه النصره به عنوان عامل اصلی محاصره شهرها، تنها به صورت محدود توانست حلقه محاصره را بشکند.

در همین راستا نیروهای ارتش سوریه اواخر سال گذشته شمسی توانست با آغاز دور جدید حملات خود برای تنگ کردن حلقه محاصره حلب، روستاهای اطراف شهرهای نبل و الزهرا را تسخیر کنند و حتی برخی منابع میدانی در گزارش های خود از دیده شدن دروازه ورودی نبل و الزهرا از خط اول درگیری با ترویست ها و ارتش سوریه خبر دادند.

در همین راستا برخی واحد های ارتش سوریه توانستند با شکستن بخشی از محاصره شهر الزهرا از جهت غرب وارد شهر شوند اما شکستن کامل محاصره به دلیل حملات خمپاره ای و موشک باران سنگین تروریست‌ها محقق نشده است.

اواخر سال گذشته اما برگی دیگر از مقاومت شیعیان در سوریه رقم خورد؛ نیروهای مقاومت مردمی نبل و الزهرا یوسف زوعه فرمانده میدانی گروه تروریستی «جیش المجاهدین» را در حمله ای غافلگیرانه ربودند.

کمیته‌های مقاومت مردمی شهر های نبل و الزهرا درست در زمانی که در محاصره کامل به سر می بردند فروردین ماه امسال یک عملیات تبادل اسرای عجیب را رقم زدند.

یوسف زوعه با 15 زن و 10 کودک ربوده شده توسط تکفیری ها مبادله شد؛ مبادله ای که نشان داد محاصره سه ساله این شهر ها نه تنها مقاومت آنها را کم نکرده بلکه مردم منطقه را برای مقاومت مصمم تر ساخته است.

کشتار مردم و سکوت مجامع بین المللی

بروز یک فاجعه انسانی در سوریه برای سازمان های بین المللی و برخی کشورهای منطقه بی اهمیت است، به ویژه اگر شهری که در آن فاجعه در حال رخ دادن است، شیعه هم باشد.

مردم شهرهای نبل و الزهرا به صورت مشخص هدف یک نسل کشی آشکار از سوی تروریست های تکفیری قرار گرفته‌اند و حتی برای برگزاری آداب مذهبی خود نیز باید تاوان سنگینی بدهند.

در آخرین جنایت صورت گرفته، مردم این منطقه محاصره شده در روز عید فطر و در حالی که برای خواندن نماز در مساجد جمع شده بودند، مورد حمله ترویست ها قرار گرفتند.

تروریست‌های تکفیری در صبح روز عید فطر امسال به محض شنیدن صدای تکبیر مردم و نیروهای مقاومت از مساجد این دو شهر با ده ها موشک و خمپاره اقدام به هدف قرار دادن این دو شهر کردند.

در این حمله تعدادی از نمازگزاران عید فطر شدیدا مجروح شدند؛ این حملات در حالی صورت می گیرد که در اکثر مناطق درگیری تروریست ها در روز عید فطر تلویحا آتش بس برقرار بود ولی کینه تروریست ها از مردم نبل و الزهرا  حتی اجازه برگزاری نماز عید را نیز به آنها نداد.
مقاومت شیعیان،‌ نگینی بر انگشتر مقاومت در سوریه

کودکان نبل و الزهرا هنوز در کوچه پس کوچه های ناامن از انفجار موشک و یا خمپاره ای سرگردان، مشغول بازی هستند.

این روزها دیدن چهره پدر و برادران بزرگترشان که از کوچه ای به کوچه دیگر می دوند تا خود را به نقطه دیگری از شهر رسانده تا جلوی ورود تروریست ها به داخل شهر را بگیرند، دیگر مانند روزهای ابتدایی محاصره برایشان دلهره آور نیست؛ آنها بازی در محاصره و کنار سلاح پدرانشان را به زندگی در کنار تروریست ها و شرکت در مراسم‌های اعدام مانند آنچه در دیگر شهرهای سوریه دیده می شود، ترجیح می دهند.

قطعاً نام نبل و الزهرا تا سال ها در تاریخ مقاومت مردم سوریه باقی خواهد ماند؛ تاریخ قطعا خواهد نوشت که مردم شهری شیعه نشین و در محاصره، گشنگی و تشنگی را تا سر حد مرگ تحمل کردند ولی تسلیم را نه!

مقاومت مردم این دو شهر و تلاش های ارتش سوریه شاید تا چند ماه دیگر نبل و الزهرا را از دست تروریست‌ها رها کند و گزارشگران خبری از نگین مقاومت سوریه بر روی آنتن شبکه خود ظاهر شده و بگویند «اینجا نبل و الزهرا است،‌ شهرهایی آزاد...»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی