فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

فریاد های مظلومانه و دادخواهانه «هل من ناصر ینصرنی» شیعیان تحت محاصره شهرهای نبل، الزهراء، الفوعة و کفریا سوریه

فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

فریاد های مظلومانه و دادخواهانه «هل من ناصر ینصرنی» شیعیان تحت محاصره شهرهای نبل، الزهراء، الفوعة و کفریا سوریه

فریاد مظلومیت شیعیان سوریه

برادران و خواهران شیعه ما در شهر ها نبل، الزهراء، کفریا، الفوعة کشور سوریه ماه ها تحت محاصره گروه های تروریستی تکفیری می باشند و فریاد "هل من ناصر ینصرنی" سر می دهند. **نصرمن اله وفتح قریب**برادران و خواهران سوری من:آگاه باشید که ان مع العسر یسرا ... بدون شک پیروزی از آن شیعیان مظلوم سوریه خواهد بود.انشاءاله به زودی خبرهای خوش از وطن عزیزتان سوریه خواهید شنید. صبرپیشه کنید.والعاقبت للمتقین

کمپینی برای پایان دادن به یکی از بزرگ‌ترین محاصره‌های تاریخ-«نبل» و «الزهراء» را آزاد کنید
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

بر اساس گزارش های رسیده حدود ۷ میلیون آواره در داخل سوریه و ۴ میلیون آواره خارج از سوریه هستند و تاکنون به کشورهای لبنان، ترکیه و اردن مهاجرت کرده اند وبرخی نیز به کشوهای اروپایی مهاجرت می کنند . کشورهای اروپایی در این باره دچار معضل شده اند که چطور مهاجران را اسکان دهند اما رسانه ها و اروپایی ها می دانند علت فرار مردم گروه های مسلح تروریستی است نه اسد، بیشتر مردمی که به سمت اروپا مهاجرت می کنند از حلب اند که تحت تصرف تروریست هاست و از سوی دیگر هزاران نفر سوری از اردوگاه های ترکیه به اروپا سفر می کنند. از اولین روزهای درگیری، ترکیه مهاجرت سوری ها را تسهیل کرد.

وجیهه سادات حسینی- حدود ۵ سال از آغاز بحران در سوریه می گذرد . بحران در سوریه در ابتدا و به ظاهر تنها به دنبال درخواست اصلاحات سیاسی در قالب تظاهرات های مسالمت آمیز آغاز شد و به دنبال آن ترکیه و قطر و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا و رژیم صهیونیستی اهداف بلند مدت را در منطقه از طریق هدف قرار دادن سوریه به عنوان کشور تاثیر گذار در حوزه مقاومت اسلامی را در دستور کار قرار دادند. ویرانی سوریه مهاجرت، حصر شدید برخی از مناطق سوریه و کشتار هزاران بی گناه دستاورد پروژه ترکی، امریکایی، عربی و صهیونیستی در سوریه است.

محمد الشیخ کارشناس حوزه رسانه و اهل سوریه، فراس العضل دکتری رسانه از دانشگاه تربیت مدرس در رشته اطلاعات رسانه ای از سوریه و سید مالک عابده کارشناس سوری با حضور درشفقنا درباره آخرین تحولات سوریه و وضعیت دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در به بررسی آخرین تحولات پرداختند .

لطفا در ابتدای این نشست خود را معرفی کنید و بفرمایید اهل کدام منطقه از سوریه هستید؟

محمد الشیخ هستم و با شبکه های مختلف خبری اعم از العالم، شبکه دوبی و شبکه شیعیان کویت همکاری رسانه ای داشتم و بزودی در شبکه خبری سوریه هم فعالیت خود را اغاز می کنم .

من اهل فوعه و کفریا هستم ، ما از شیعیان اثنی عشری سوریه هستیم . حدود دو هفته پیش یکی ازبرادرهایم به نام حسین که ۱۵سال داشت به شهادت رسید او در دفاع از حریم خودمان و منطقه فوعه در برابر تکفیری ها دفاع می کرد که به شهادت رسید و سه روز بعد درحالی که پدرم بالای سر برادرم قرآن می خواند خانه ما هدف موشک ۵۰۰ کیلویی قرارگرفته و پدرم نیز به شهادت رسیدند و مادر و خواهرهایم زخمی شدند همچنین به غیر از برادر و پدرم تاکنون ۳۷ نفر از اقوام ما شهید شده و حتی پسر عموهایم در دفاع از حرم سیده زینب(س) به شهادت رسیدند.

لطفا درباره آخرین وضعیت فوعه و کفریا بفرمایید که اوضاع چگونه است؟

الشیخ: مناطق فوعه و کفریا دو شهرک وسط شهر ادلب هستند که تکفیری ها و در راس آنها جبهه النصره از مرز ترکیه به این مناطق حمله کردند والبته حدود ۴ سال است که فوعه و کفریا در محاصره قرار دارد به طوری که تنها از یک راه به مرکز شهر مرتبط بودند، اما در حال حاضر محاصره شدیدتر شده و بیش از ۶ ماه است که که النصره ادلب را گرفته ومردم در این مدت هیچ چیز ندارند. ما شهروندهای اهل فوعه و کفریا در ایران در اعتراض به این حصر وحشیانه در برابر دفتر سازمان ملل در تهران تظاهرات کردیم و حدود سه ماه پیش به خانه مقام معظم رهبری رفتیم ایشان به من و یکی از همراهانم گفتند آنها هیچ غلطی نمی توانند بکنند و ما خوشبختانه اعتماد بزرگی به مقام معظم رهبری داریم و ایشان پشتوانه ای مهم برای ما است.

تکفیری ها قصد قتل عام مردم فوعه و کفریا را دارند/ ۴۰ هزار نفر در آستانه مرگ حتمی

از دو هفته پیش تاکنون خطرناک ترین حملات به این مناطق انجام می شود به طوری که دریک روز ۴ هزار موشک و خمپاره به فوعه و کفریا شلیک می شود .قبل از شهادت برادر ۱۵ ساله ام ایشان در جبهه شمال شرق فوعه و نزدیک شهرهایی که اهالی آن وهابی اند می جنگیده حتی تروریست ها ۱۲ منطقه را اعلام کردند که تحت تصرف دارند که در واقع تحت حمایت اطلاعات ترکیه ،عربستان و امریکا است و تمام این شهرهای وهابی پایگاه نظامی و تکفیری شده و فوعه و کفریا را به محاصره در آوردند.

حدود یک هفته پیش که فرودگاه نظامی ادلب را گرفتند ۳۰۰ نفر از ارتش سوریه را کشتند و از آن به بعد انتقال تکفیری ها به این مناطق بیشتر شده حتی آنها اعلام کردند می خواهند به اهالی فوعه کفریا حمله کنند سر ببرند و تجاوز به نوامیس کنند وبه طور کلی منطقه را نظامی اعلام کردند.اوضاع فوعه و کفریا وحشتناک است و اگر اقدامی نشود صد در صد ۴۰ هزار نفر کشته می شوند.

از چه جهت هایی فوعه و کفریا مورد تجاوز قرار گرفته است؟

الشیخ: فوعه و کفریا دو شهرک هم مرز اند به فاصله یک کیلومتر از هم ، غرب کفریا از مزارع روما مورد تهاجم است و از شمال از طرف شهر مصریین حمله می کنند و از شرق نیز تکفیری ها حملاتشان را ادامه می دهند.

آنها طی دو روز ده هزار موشک و خمپاره به فوعه کفریا زدند که برادرم ۱۰ شب به شهات رسید و پدرم نیز که ترکشی به کبدش اصابت کرده بود به شهادت می رسد البته این شهادت ها باعث افتخار ماست اما بسیار متاثریم که باید شرایط آنها را نگاه کنیم و شاهد شهادتشان باشیم.

نقش حزب الله لبنان را در سوریه با تکفیری ها چگونه ارزیابی می کنید؟

الشیخ: زمانی که ترکیه ۱۵ هزار تکفیری را از مناطق مختلف قفقاز و گروه هایی چون جبهه النصره و احرار الشام را از شمال به سوریه وارد کرد زمین های مردم را به آنها دادند . در برابر این تجاوزات ارتش سوریه در سمت دمشق به دفاع در برابر تکفیری ها پرداخت اما حزب الله لبنان از جنوب سوریه به مبارزه با تکفیری ها پرداختند در واقع سوریه در دو دوجبهه شمالی و جنوبی مورد تجاوز قرار گرفت و ترکیه ۱۲ گروه تروریستی را زیر نظر اطلاعات عربستان حمایت کرد و از مرزهای اردن و عراق وارد سوریه کردند.

در راستای بحران دو منطقه فوعه کفریا مذاکراتی قرار بود بین ایران و ترکیه انجام شود درباره این مذاکرات و نتایج آن بفرمایید؟

الشیخ: برای نجات مردم فوعه و کفریا و تخلیه این مناطق قرار بود مذاکراتی بین ترکیه و ایران انجام شود که با کارشکنی عربستان این مذاکرات به شکست انجامید در واقع قرار بود توقف در الزبدانی در جنوب سوریه به توقف جنگ در فوعه و کفریا منجرشود اما زیاده خواهی طرف مقابل مانع از اجرای چنین مذاکره ای شد.

 ایران و روسیه در کمک به سوریه متحد می شوند/ قدرت ایران تکفیری ها و حامیانشان را هراسان کرده

نقش ایران را در حل بحران سوریه چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد الشیخ: به نظر من ایران نقش مهمی دارد و ثابت کرده در مذاکرات و توافق هسته ای توانست با کشورهای مختلف جهان به توافق دست یابد و اگرایران در باره بحران سوریه فشار بیشتری را متوجه ترکیه کند و در رابطه با عربستان تاثیر گذارتر باشد امکان حل بحران سوریه بیشتر می شود از سوی دیگر طبق آخرین اخبار روسیه حدود ۷ هزار نظامی در فرودگاه لاذقیه و پایگاه نظامی طرطوس پیاده کرده است به طوری که ساحل سوریه در دست روس هاست و قرار است همکاری با ایران در زمینه حل بحران سوریه داشته باشند.

سید مالک عابده : ایران نقش مهمی در حل بحران سوریه دارد از روزهای اول درگیری مقام معظم رهبری فرمودند که این بهار عربی در سوریه نیست بلکه این یک توطئه از طرف امریکا و اسراییل است. ایران سوریه را از جهات مختلف کمک می کند درباره آتش بس در الزبدانی در برابر آتش بس در فوعه کفریا گزارشی اعلام شده که سران گروه های مسلح در زبدانی بعد از اینکه با ارتش سوریه به توافق رسیدند به ترکیه رفتند و دیدند که ایران قدرت دارد بنابراین آنها این آتش بس را قبول نکردند آنها چیزهایی بیشتر از آتش بس می خواستند .

 

حمایت روسیه از بشار اسد در برابر تروریست های تکفیری با چه اهدافی انجام می شود؟

سید مالک : برای پاسخ به این سوال باید برگردیم به ۵ سال پیش در واقع علت اصلی که بحران سوریه آغاز شد و قطر به فکر حمله به سوریه افتاد این بود که قطر از سوریه درخواست لوله گاز کرد و با توجه به اینکه قطر از مهمترین صادر کنندگان گاز جهان به حساب می آید می خواست این لوله از سمت سوریه عبور کند اما سوریه قبول نکرد چراکه اگر این درخواست را قبول می کرد به ضرر روسیه بود و می دانیم که بیشتر از ۶۰ درصد گاز اروپا از طریق روسیه تامین می شود.

سوریه به خاطر روسیه به درخواست قطر عمل نکرد .بنابراین امروز روسیه خود را آماده کرده و به طور گسترده فردودگاه جدله را بازسازی می کنند تا هواپیماها و جنگنده های بزرگ را وارد سوریه کنند روسیه از مدت ها قبل بدون اینکه اعلام کنند به ارتش سوریه کمک می کرده و در دوماه اخیر شرایط باعث شده روسیه بیشتر کارکند وتجهیزات بیشتر برای سوری ها ارسال کند . اگر انشالله اخبار درست باشد صد در صد نیروهای سوریه افزایش می یابد و با ورود تجهیزات پیشرفته در جنگ های مختلف در سوریه پیروز می شویم .

کشورهای اروپایی و آمریکا دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه نیستند

دولت بشار اسد چقدر به دنبال راه حل ها و رایزنی های سیاسی است؟

سید مالک : برای پاسخ به این سوال برگردیم به ۳ سال پیش در توافقنامه ژنو که بشار اسد اعلام کرد که خواهان حکومت ائتلافی بین معارضان و دولت سوریه است اما به شرطی که کشورهای بیگانه دخالت نکنند، اما متاسفانه راه حل های دیپلماسی به نتیجه نرسیده چون قطر و امریکا شرطی گذشتند و آن هم برکناری اسد است این شرط غیر قابل انجام است چون اسد از طریق انتخابات آمده و مردم بر اساس قانون اساسی وی را انتخاب کردند.

کشورهای اروپایی و امریکا نمی خواهند به راه حل سیاسی برسند نه در گذشته نه در حال حاضر، آنها هدفشان رفتن بشار اسد نیست بلکه هدفشان این است که سوریه لیبی دو شود و رییس جمهور نداشته باشد موسسات دولت منهدم و منفک شود و نا امنی و فتنه در سوریه حاکم شود.

سقوط دمشق تضعیف محور مقاومت است/ سوریه خط مقدم مقاومت است

اهمیت حفظ سوریه برای ایران و سایر کشورهای حوزه مقاومت اسلامی تا چه اندازه است؟

مالک : درجنگ ۸ ساله رژیم بعث عراق علیه ایران تنها دولت و کشوری که در کنار ایران بود سوریه و شخص حافظ اسد بود و امروز ایران به عنوان یک برادر در کنار سوریه ایستادگی می کند و ازآنجا که سوریه خط مقدم مقاومت است دفاع از سوریه دفاع از ایران و همه کشورهای حامی مقاومت است اگر خدای ناکرده سوریه سقوط کند محور مقاومت تضعیف می شود ایران در شرایطی قرار دارد که از همه مرزها آتش گروه های تروریستی وجود دارد و آنها علیه ایران اند بنابراین حمایت از سوریه حمایت ازمقاومت اسلامی است.

سیاست های حمایتی اروپا از تروریست ها موجب آوارگی میلیون ها سوری شد/ ترکیه مهاجرت سوری ها به اروپا را تسهیل می کند

در حال حاضر شاهد مهاجرت شهروندان سوریه به طور گسترده به کشورهای اروپایی هستیم این آورگان بیشتر از چه مناطقی در سوریه هستند و چرا بیشتر به اروپا سفر می کنند؟

مالک : بر اساس گزارش های رسیده حدود ۷ میلیون آواره در داخل سوریه و ۴ میلیون آواره خارج از سوریه هستند و تاکنون به کشورهای لبنان، ترکیه و اردن مهاجرت کرده اند وبرخی نیز به کشوهای اروپایی مهاجرت می کنند . کشورهای اروپایی در این باره دچار معضل شده اند که چطور مهاجران را اسکان دهند اما رسانه ها و اروپایی ها می دانند علت فرار مردم گروه های مسلح تروریستی است نه اسد، بیشتر مردمی که به سمت اروپا مهاجرت می کنند از حلب اند که تحت تصرف تروریست هاست و از سوی دیگر هزاران نفر سوری از اردوگاه های ترکیه به اروپا سفر می کنند. از اولین روزهای درگیری، ترکیه مهاجرت سوری ها را تسهیل کرد.

عامل اصلی این بحران کشورهای اروپایی اند اگر آنها از گروه های مسلح و داعش حمایت نمی کردند مردم در خانه هایشان می ماندند. رفتار دوگانه غرب با گروه های مسلح مانند جیش الاسلام به گونه ای است که اگر به پایگاه های نظامی سوریه حمله کنند در رسانه های غربی مجاهد نامیده می شوند ، اما زمانی که به ماشین های اروپایی در ترکیه حمله می کنند تروریست معرفی می شوند که این رفتار تعجب برانگیزاست.

اگر ترکیه مرزش را باز نمی گذاشت همه مردم نمی توانستند بروند و یا اگر ترکیه نیروهای نظامی از تونس، مغرب لیبی چچن وارد کشورم نمی کرد سوریه با چنین بحرانی روبرو نبود.

از ۸۱  کشور جهان در سوریه می جنگند

بر اساس آمار روزنامه دیلی تلگراف از تونس ۸ هزار جنگجو وارد سوریه شدند که این کشور رتبه چهارم اعزام تروریست را دارد. و رتبه اول متعلق است به چچن ،سعودی، لبنان که ۲۰ هزار تروریست در حال حاضر در سوریه هستند که از عراق، اردن و ترکیه وارد سوریه شدند ، در واقع تروریست ها از ۸۱ کشورجهان در سوریه اند و ارتش سوریه با اخلاصی که دارد از میهنمان دفاع می کند.

محمد الشیخ: اروپایی ها متاسفانه گذشته ، حال ، آینده و تفکر مردم سوریه را خراب کردند وبه انها این باور را قبولاندن که شهروندان سوریه نمی توانند در سوریه زندگی کنند .

من الان حدود ۷ سال است که در ایران زندگی می کنم و نتوانستم برای دیدن خانواده ام به سوریه بروم البته از موقعی که جنگ شد و امکان زندگی در سوریه نبود .مردم در حال قتل عام اند گازوئییل، برق و آب در مناطق محاصره شده نیست بنابراین مردم ناچارند به کشورهای اروپایی سفر کنند از یک سو سوریه تخریب شده جای زندگی نیست و از سوی دیگر مهاجران در اروپا در قالب کارمند به اروپایی ها خدمت می کنند.

اسد با مهاجرت ملت سوریه صد در صد مخالف است

آیا دولت بشار اسد با خروج ملت سوریه و مهاجرت آنها مخالف است؟

الشیخ: اسد با خارج شدن مردم صد در صد مخالف است، حرکت مهاجرت مردم به اروپا خطرناک است قبلا مردم همه اقلیت ها بدون مشکل در کنار هم زندگی می کردند اما حالا می گویند چطور برگردیم و با قاتل خانواده های خود روبرو شویم. کشورهای اروپایی از آوارگان سوء استفاده می کنند آنها از سازمان ملل برای هرنفر ۱۰۰۰ دلار می گیرند و کشوری مثل المان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار می گیرد و متاسفانه با فقرا خیلی رفتار بدی می شود فقرا از دریا مهاجرت می کنند که غرق می شوند چند روز پیش در سواحل لیبی ۴۰۰ نفر غرق شدند، ۲۵ نفر از اقوام خودم به اروپا رفتند .

تحولات سوریه طی ۵ سال دچار با فراز و فرودهایی روبرو بوده است شرایط امروز سوریه را به لحاظ میدانی چطور تحلیل می کنید؟

محمد الشیخ: چند عامل در این بحران دخیل است. از زمانی که راه سیاسی انتخاب شد ارتش در جنوب سوریه همراه حزب الله و با کمک ایران به دفاع از سوریه پرداختند و شمال سوریه حلب و ادلب بخش هایی در دست ارتش بود و با کمک ترکیه شرق سوریه دست داعش به رهبری عربستان امریکا ، اما بعد از دور شدن از راه حل سیاسی به کمک کشورهای مخالف سوریه اوضاع در بسیاری از مناطق سوریه وخیم شد به طوری که الان منطقه دمشق خیلی مهم و در دست ارتش است اما درگیری ها در حومه دمشق چون درعا و الزبدانی شدید است.

روسیه نقشه جدیدی برای حل بحران سوریه دارد

ترکیه سعی می کند کردهای کشورش را در منطقه شمال با تکفیری های سوریه روبرو کند و پایتختشان را حلب اعلام کنند، ساحل سوریه هم در دست روس هاست . روسها نقشه جدیدی برای آزادسازی سوریه دارند و امید داریم وضعیت بهتر شود امریکا نیز نقشه ای دارد که ساکت است کشورهای اروپایی با اجازه دولت سوریه با داعش مبارزه می کنند چندی پیش روسیه یک پیشنهاد داد که ائتلاف عربستان ، سوریه و روسیه بوجود آید اما انها قبول نکردند و به طرح اول برکناری اسد برگشتند .

وضعیت عتبات مقدسه در سوریه چگونه است؟

فراس العضل : نیروهای مسلح از حرم سیده زینب س تا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارند و حرم حضرت رقیه(س) که داخل دمشق است فاصله بیشتری با گروه های مسلح دارد .

در خبرها آمده برخی از کشورها به دنبال بازگشایی سفارت خود در سوریه هستند این اقدامات چقدر واقعی است؟ و بازسازی سوریه در بعضی مناطق ممکن است در دستور کار باشد؟

برخی از کشورها خواهان بازگشایی سفارت در سوریه اند/ مصر خواهان پایان بحران سوریه

مالک عابده : بعضی از کشورها در حال تجدید نظر درباره حل بحران سوریه هستند و به این نتیجه رسیدند تنها راه حل بحران سوریه سیاسی است برخی از کشورها اروپایی و عربی مانند امارات سفارت خود را باز کردند مصر شاهد تحولات زیادی است سیسی اعلام کرده هرچه زودتر باید بحران سوریه تمام شود و گروه های مسلح برای همه خطر ناک هستند و موافق ماندن اسد در قدرت است.

شهر حمص پایتخت انقلاب است بسیاری از مردم بی گناه قتل عام شدند و دستگیر و مفقود شدند ولی بعد از اینکه مردم بسیج شدند از طریق حزب الله مجهز شده و آموزش دیدند به عنوان دفاع وطنی ملحق شدند و خود این شهر پاکسازی شده است اما بسیاری از مناطق دیگر قابل سکونت نیست دمشق خیلی آسیب ندیده حسکه و دیر الزورهم خیلی آسیب ندیدند . بازسازی نیاز است اما هنوز بازسازی مناطق زود است و تجربه نشان می دهد بعد از این که دولت ساکنان مناطق از گروه های مسلح را پاکسازی کرد و مردم مخالف دولت ساکن شدند دوباره شهر را تسلیم کردند.

راه مقاومت تنها راه حل بحران سوریه است/ تکفیری ها به دنبال جنگ روانی در فوعه و کفریا هستند

به نظر شما راه حل بحران سوریه چیست؟

محمد الشیخ: برای فوعه کفریا تنها راه حل راه حل سیاسی است اما چون طرف مقابل یک کشور نیست که با ان مذاکره کنیم و دشمنان خودشان اختلاف و اتش بس اعلام شده خود را نقض کردند که بعد از اتش بس ۶۰ شهید دادیم و الان دوباره می خواهند حمله کنند و با بلندگو می گویند ایران روسیه لبنان شما را رها کردند و جنگ روانی ایجاد می کنند و ما اعلام می کنیم راه مقامت تنها راه حل بحران سوریه است . راه مقاومت انتخاب کردیم تا بحران سوریه حل شود کشورهای کمک کننده روسیه ایران عراق حزب الله گروه هایی را بایست تشکیل بدهند برای آزادسازی سوریه و بیشتر سعی کنند که سوریه آزاد شود.

از ایران و کشورهای مقاومت می خواهیم سوریه را تنها نگذارند

الشیخ: مسوولان ایرانی گفتند که حل بحران فوعه و کفریا زبدانی نیست بلکه در ادلب و نباید ادلب را از دست می دادیم ما خط اول مقاومت هستیم و شهید دادیم و خواهیم داد و افتخار می کنیم و از ایران می خواهیم ما را رها نکنند و از لحاظ نظامی دارویی غذایی کمک کنند .

سید مالک عابده در پایان این نشست گفت: از ملت و حکومت ایران و مقام معظم رهبری قدر دانی وتشکر می کنیم که زحمات زیادی در طول ۵ سال کشیدند و امید داریم این کمک ها روز به روز بیشتر شود چون ما در خط مقاومت هستیم و نیاز به کمک های بیشتری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی